Könyvtárostanárok alkalmazása

A KTE hivatalos állásfoglalása Word dokumentumként is letölthető: kvt_tanarok_alkalmazasa

Az oktatási intézmények könyvtári tevékenységének személyi feltételeiről

A közelmúltban a Könyvtárostanárok Egyesületét számos olyan könyvtárostanár kereste meg, akik arról informálták Egyesületünket, hogy munkáltatójuk megkötött munkaszerződésüket módosította: a könyvtárostanári besorolás helyett könyvtárosi, technikusi besorolásra.

A változásról az Munkatörvénykönyve és a Közalkalmazotti törvény értelmében a munkavállalót értesíteni kell, amellyel szemben a munkavállaló jogorvoslati jogait is a fenti két törvény tartalmazza.

A munkáltató ezt a döntését csak abban az esetben hozhatta, ha az oktatási intézményben más személy látja el a könyvtárostanári feladatokat, hiszen a közoktatást szabályozó törvények, és követő rendeleteik ezt nem teszik másként lehetővé.

1. A könyvtárostanár alkalmazásának jogszabályi háttere:

A könyvtárostanár alkalmazását a 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról Az oktatási intézmények könyvtári tevékenységének személyi feltételeiről 17.§ (1) m) pontja rendelkezik. E szerint:” […]m) iskolai, kollégiumi könyvtárostanárnak (tanítónak) az iskolában, kollégiumban pedagógus-munkakör betöltésére jogosító a b)-e), illetve j) pontban felsorolt tanítói, tanári és könyvtáros végzettség és szakképzettség.”

Az átmeneti rendelkezések a végzettség tekintetében engedményt tesz: 124. § (7) Iskolai, kollégiumi könyvtárostanárnak (tanítónak) alkalmazható az is, aki az e törvény 17. §-a (1) bekezdésének b)-e) és j) pontban felsorolt – az iskolában, kollégiumban pedagógus-munkakör betöltésére jogosító – tanítói vagy tanári végzettséggel és szakképzettséggel, továbbá iskolarendszeren kívüli oktatásban szerzett felsőfokú vagy középfokú könyvtárosi szakképzettséggel rendelkezik.

A 243/2003. (XII. 17.) Kormányrendelet a Nemzeti Alaptanterv kiadásáról III. számú melléklete kiemelt fejlesztési területek között így fogalmaz az iskolai könyvtár, illetve a könyvtárostanár feladatáról: 3.§ (2) Az (1) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott tanórai foglalkozások megszervezhetők a hagyományos (tanórai és tantermi) szervezési formáktól eltérő módon is, amennyiben biztosított az előírt tananyag átadása, a követelmények teljesítése, a tanítási órák ingyenessége, a tanulói terhelés korlátozására vonatkozó rendelkezések megtartása (projekt oktatás, erdei iskola, múzeumi foglalkozás, könyvtári foglalkozás, művészeti előadáshoz vagy kiállításhoz kapcsolódó foglalkozás stb.).

A kiemelt fejlesztési feladatok

A tanulás tanítása

…A hatékony tanulás módszereinek és technikáinak az elsajátíttatása, az önművelés igényének és szokásának kibontakoztatása, a könyvtári és más információforrások használata elsősorban a következőket foglalja magában: az alapkészségek kialakítása (értő olvasás, íráskészség, számfogalom fejlesztése), az előzetes tudás és tapasztalat mozgósítása; az egyénre szabott tanulási módszerek, eljárások kiépítése; a csoportos tanulás módszerei, kooperatív munka; az emlékezet erősítése, célszerű rögzítési módszerek kialakítása; a gondolkodási kultúra fejlesztése; az önművelés igényének és szokásának kibontakoztatása; az egész életen át tartó tanulás eszközeinek megismerése, módszereinek elsajátítása. A tanulás fontos színtere, eszköze az iskola könyvtára és informatikai bázisa. A hagyományos tantermi oktatást az iskola keretein belül is kiegészítik az egyéni tanulási formák, amelyekhez sokféle információforrás gyors elérésére van szükség. A könyvtár használata minden ismeretterületen nélkülözhetetlen. Az önálló ismeretszerzés érdekében a tanulóknak el kell sajátítaniuk a könyvtári ismeretszerzés technikáját, módszereit mind a nyomtatott dokumentumok, mind az elektronikus dokumentumok használata révén. Ismerniük kell a könyvtári keresés módját, a keresés eszközeit, a főbb dokumentumfajtákat, valamint azok tanulásban betöltött szerepét, információs értékét. El kell sajátítaniuk az adatgyűjtés, témafeldolgozás, forrásfelhasználás technikáját, az interneten való keresés stratégiáját. …”

A Nemzeti Alaptanterv műveltségterületenként számtalan könyvtárostanári feladatot fogalmaz meg, amelyet az 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról és 2. számú mellékeltében található tantárgyi vizsgakövetelmények is megerősít.

1/1994. (VI. 8.) MKM rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről leszögezi: a könyvtár fontos eleme az oktató – nevelő munkának. A hivatkozott rendelet 3. számú melléklete tartalmazza az iskolai (kollégiumi) könyvtár működtetésének szakmai követelményeit, amelyben kiemelt fontosságú a könyvtárostanár alkalmazása. Ugyanez a a melléklet pontos leírást ad az iskolai könyvtár és a könyvtárostanár alap és kiegészítő feladatairól. Ezek között hangsúlyos, kiemelt szerepet kap a pedagógiai tevékenység, amelyet technikus nem láthat el a törvény értelmében.

2. Esélyegyenlőség

A könyvtárostanári munkakör technikusi munkakörre módosítása véleményünk szerint sérti az egyelő bánásmód, az esélyegyenlőség elvét is.

A könyvtárhasználati ismeretek oktatásának fontosságát – ezzel a könyvtárostanár alkalmazását – erősítik az alábbi jogszabályok is: 32/1997. (XI.5.) MKM r. a Nemzeti, etnikai kisebbség óvodai nevelésének irányelve és a Nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának irányelve kiadásáról,

26/1997. (VII. 10.) MKM rendelet a két tanítási nyelvű iskolai oktatás irányelvének kiadásáról,

46/2001. (XII. 22.) OM rendelet a Kollégiumi nevelés országos alapprogramjának kiadásáról,

40/2002. (V. 24.) OM rendelet az érettségi vizsga részletes követelményeiről és Melléklet a 40/2002. (V. 24.) OM rendelethez

2/2005. (III. 1.) OM rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról és

3. számú melléklet a 2/2005. (III. 1.) OM rendelethez A Súlyos és halmozottan fogyatékos tanulók fejlesztő oktatásának irányelve.

Valamennyi hivatkozott jogszabály tartalmazza a könyvtárostanár pedagógiai munkájával kapcsolatos elveket.

Különösen fontosnak tartjuk az esélyegyenlőség megteremtése szempontjából a könyvtárostanári munkát e jogszabályokban érintett tanulók esetében.

2. Végzettségbeli hiányra való hivatkozás esetén

A munkáltató abban esetben, ha az iskolai könyvtári tevékenységet a 138/1992. (X. 8.) Korm. rendelet a közalkalmazottakról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtásáról a közoktatási intézményekben nem a 14/A.§ (2) f) pontjában meghatározott végzettségű könyvtárostanár látja el – érvényes munkaszerződés esetén – véleményünk szerint a 1992. évi XXII. Törvény a Munka Törvénykönyvéről 39.§ (1) értelmében kell eljárni. E szerint: „A munkáltató elősegíti a közalkalmazott munkakörével összefüggő képzésben, illetve továbbképzésben való részvételét.”

Egyben felhívjuk a kollégák figyelmét, hogy a 1992. évi XXII. Törvény a Munka Törvénykönyvéről I. rész III. fejezet 82. § (1) értelmében „A munkáltató és a munkavállaló a munkaszerződést csak közös megegyezéssel módosíthatja. Vitás esetekre rendezésére szolgáló lehetőségeket is e jogszabály tartalmazza.

Budapest, 2008. szeptember 4.

Hock Zsuzsanna

KTE alelnök, listás szakértő

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt szereti: