Szép új világ?

E-könyvekre cserélte könyvtárát egy amerikai iskola

A könyvekre tekintve meghaladott technológiát látok. Olyannak tűnnek, mint a tekercsek voltak a könyv feltalálása után — nyilatkozta James Tracy, a Cushing Academy igazgatója. A tanulókat az egyetemre felkészítő magániskola azzal lepte meg a világot, hogy húszezer kötetes könyvtárát villanykönyvekre cserélte. A Cushing Academy 500 ezer dollárt, azaz közel 95 millió forintot szán a könyvtár korszerűsítésére. A tanulóközpontra átnevezett hely három nagyképernyős, az internetre kötött tévét, laptopozáshoz kialakított asztalokat, és kényelmes kávézót is fog tartalmazni. A könyvek helyére 18 darab, az Amazon.com és a Sony által gyártott e-könyv-olvasó kerül. Azok a diákok, akiknek nem jut villanykönyv, a laptopjukon olvashatnak bele a kötelező szövegekbe. A hagyományos, papírkönyvekből álló könyvtár helyett virtuális könyvtárat építünk, amiben többmillió könyvet érhetnek el a diákok – foglalta össze a változás lényegét Tracy, aki szerint a huszonegyedik századi iskolák a Cushinghoz hasonlóan fognak kinézni. A diákoknak nem is lesz lehetősége visszatérni a papírkönyvekhez, a Cushing gyűjteményének köteteit néhány régiség kivételével a környékbeli iskoláknak és könyvtáraknak adja az intézmény. Az igazgató szerint nincs hol tárolni a köteteket. –  Origo, 2009. szeptember 07.

Forrás: KIT Hírlevél, 2009/31.

Most döbbentem rá, hogy a jövőben nemcsak a XVIII – XIX. századi különgyűjteményünk, hanem az iskolánk egész könyvtári állománya muzeális gyűjtemény lesz…

Tetszik vagy nem tetszik,  átmeneti korban élünk és gondozzuk iskolai könyvtárainkat. Én szerencsére már abban az életkorban vagyok, hogy nem én leszek az valószínűleg, akinek meg kell majd szüntetnie az eredeti gyűjteményt – érzelmi okokból ez eléggé megviselne.

De a nálam fiatalabb korosztálynak nagy lesz a felelőssége abban, hogy az új körülmények között hogyan mentik át a kulturális és pedagógiai értékeket, hogyan biztosítják az intézményben az információforrásokat, a szolgáltatásokat. Lennie kell stratégiánknak az átmenetre, és jövőképünknek az iskolai könyvtárakra vonatkoztatva.

Persze azért ez még nem a holnapi feladat lesz itt nálunk valószínűleg – de a holnaputáni, ez biztos.

Én mindenestre mostanában azon töröm a fejem, hogy hogyan érhetném el azt, hogy a könyvtárunknak wifi lefedettsége legyen, és a tanulóink a meglévő saját laptopjukat tudják használni a könyvtárunkban – mert a hozzánk kerülő, általában máshonnan “letett” számítógépek kevésnek is bizonyulnak, meg folyton fel is mondják a szolgálatot – forrásaink meg igencsak csekélyek.

Álmodni kicsit is lehet. Az pedig biztos, hogy nem hunyhatunk szemet a már most tapasztalható tendenciák felett…

3majom

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt szereti: