Üdvözöljük a 20 éves HUNRÁ-t!

20_eves_a_HUNRA
20 éves a HUNRA
Az ünnepi megemlékezésről Szakmári Klára, a KTE elnöke számolt be.
Győri János elnök köszöntője és bevezetője után dr. Csányi Vilmos akadémikus előadására került sor: Hogyan befolyásolja az írás a társadalmakat? címmel.
Nagyon élvezetes és szemléletes példákon jutottunk el a közösséggé szerveződés, a közös tevékenységek, hiedelmek, tudások, célok megfogalmazásától a kommunikációs és konstrukciós képességekig, melyek az emberi közösség sajátosságai. A mesélés, mint gondolkodási és kifejezési konstrukció, mely újrateremti a világot – az egyénen belül és kívül. Hogyan alakul ki a nyelv, milyen szerepe van a gondolkodásnak és a gondolatok kicserélésének, a hallásnak és a tanulásnak a hálózatokhoz, a megértéshez és a tudáshoz. Hogyan alakul át a mesélés az írás által szövegkonstrukcióvá, és mit tesz a szöveg olvasása az értelmezés, tárolás, kombinálás komplex struktúráival. Miért fontos a beszélgetés, az olvasás, a nyelvek tanulása 2-3 éves korban, a kultúra átadása, a művelődési minták átadása a szűkebb és tágabb közösségen belül.
Ezek után egy kisfiú Kányádi Sándor Mesék meséjét mondta el, majd a Szent István Gimnázium diákjai olvastak fel Kányádi verseket – köszöntésül.
Ezt követően a HUNRA éves közgyűlése zajlott, elnöki és ellenőrző elnöki beszámolóval, pénzügyi beszámolóval és vitával. A közgyűlés újra Gombos Pétert választotta meg alelnöknek, mivel lejárt a mandátuma.
Majd a szombathelyi Az olvasás össztantárgyi feladat című konferencia anyagának megszerkesztett kötetét mutatták be, adták át köszönetül a benne oroszlánrészt vállalóknak.
Időközben megérkezett dr. Csépe Valéria akadémikus, aki a Hogyan váljunk olvasóvá? Az agy, az iskola és a tágabb környezet címmel mutatta be azokat a biológiai-biokémiai és társadalmi kutatási eredményeket, amelyek végigkísérik az olvasás tanulását, a szövegértést és a szöveg értelmezését. Milyen szakaszai vannak az olvasás tanulásának, melyik szakaszban mire kell(ene) helyezni a hangsúlyt, hogyan érhetünk el jobb eredményeket? Mi az oka a diszlexiának, milyen hiedelmeket kell leküzdeni ezzel kapcsolatban tanárnak-diáknak-szülőnek?
A komoly tudományos kérdések után következett az ünnepélyes születésnapi köszöntő, visszaemlékezéssel, baráti beszélgetéssel, a legfontosabb történések, eredmények felidézésével.
A Könyvtárostanárok Egyesülete nevében további sikeres munkát és együttműködést kívánunk!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt szereti: