HUNRA Konferencia Debrecenben!

Partnerszervezetünk, a HUNRA konferenciát szervez 205.április 11-re,szombatra, Debrecenbe, Tehetség – zene – olvasás címmel.
Legyünk jelen minél többen a konferencián, akár előadóként, akár résztvevőként! Találkozzunk Debrecenben!

 

Felhívás
Tehetség – zene – olvasás
Debrecen, 2015. április 11.

„A kreatív tehetség nemcsak az egyéni élet, hanem az egész társadalom, sőt az egész evolúció mozgatója is.”
Csíkszentmihályi Mihály

 

„Hazánk legnagyobb energiaforrása a szürke állomány” – mondogatjuk nem ok nélkül. A magyar emberek talpraesettsége, találékonysága, ötletgazdag alkotókészsége, egyszerűbben szólva tehetsége, párosulva a megbízhatósággal, szorgalommal, kitartással, tanulékonysággal, a megküzdési stratégiák sokféleségével, már számtalan alkalommal keltett ország- és világszerte méltán megérdemelt figyelmet.
„Kis nemzetek egyetlen esélye a minőség!” – írta Klebelsberg csaknem egy évszázada, s megállapításának igazsága, aktualitása mit sem veszített erejéből. Hogyan bánunk meglévő tehetségeinkkel, ha a PISA 2012-es jelentése szerint a legjobban teljesítők aránya is romlott 2009 és 2012 között?
Időben felismerjük, megfelelően támogatjuk a kivételes teljesítményeket felmutató diákjainkat, gyerekeinket, unokáinkat? Kapnak-e elegendő figyelmet, bátorítást, reményt, önbizalmat, motivációs bázist a még jobb eredmények eléréséhez? Tudunk-e a Pygmalion-effektus működéséről?
Ismerjük-e, alkalmazzuk-e az jobb és bal agyféltekék összekapcsolódását, együttműködését segítő, a művészi (ének, zene, rajzolás, festés, testmozgás), valamint a racionális, verbális funkciók egymásra hatásának, a kölcsönös serkentést eredményező akciók, módszerek sokféleségét?
Kikerülhetetlen feladatot jelent ebben a kérdéskörben, ha a hagyományos tehetség (átlag feletti, kiemelkedő teljesítmény) fogalmát kiegészítve figyelmet fordítunk az átlagosnál alacsonyabban iskolázott, hátrányos helyzetű, (mások mellett, bizonyos roma/cigány), szülők gyengébben teljesítő gyerekeire és bennük is meg kívánjuk látni a bizonyára meglévő, jól fejleszthető egyedi adottságot, tehetséget.
A fenti kérdéskörök megvitatására szervez konferenciát 2015. április 11-én (szombaton), Debrecenben, a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kara, valamint Neveléstudományi Doktori Iskolája, a városban működő Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola, továbbá a Magyar Olvasástársaság. Konferenciánk a kutatás és a gyakorlat termékeny párbeszédét helyezi a középpontba. Ennek megfelelően a nyitó plenáris ülésen, a „lélekpendítő” énekelt versek után, főként elméleti jellegű előadások lesznek, (Balogh László, Hámori József, Bagdy Emőke, Duffek Mihály), majd a délután jelentős részét a jó, a kiemelten fontos gyakorlati (iskolai, könyvtári) példák bemutatásával, megvitatásával töltjük. Ide várjuk a téma iránt érdeklődő, illetve ezzel intenzíven foglalkozó kutató, pedagógus, könyvtáros és könyvtárostanár kollégák jelentkezését. A 15-20 perces előadás tartására jelentkező kollégáktól referátumuk 500 karakteres összefoglalóját e-mailben várjuk: 2015. febr. 25-ig a következő címre:
hunra@hunra.hu
Az előadások elfogadásáról, netán elutasításáról legkésőbb 2015. március 20-ig mindenki értesítést kap e-mailben. 4 szekció párhuzamos működését tervezzük 13.00 és 15.00 óra között.
1.) Pedagógusképzés, a pedagógus személyisége, 2.) Óvodáskor és alsó tagozat, 3.) Felső tagozat, 4.) Középiskolások. A záró plenáris ülésen összegezzük a szekciók munkáját, majd 20 perces áthangoló, lélekemelő, örömteli, zenei élménnyel köszönünk el egymástól.
A konferencián előadást tartani nem kívánó, de hallgatóként érdeklődők jelentkezését legké-sőbb 2015. március 10-i beérkezéssel ugyancsak örömmel várjuk az alábbi címen: P. Stébel Ildikó: kodalylibrary@gmail.com
Konferenciánk tervezett tematikus csomópontjai
Minden egyes témánál egyaránt fontos az elméleti, a kutatási és/vagy a gyakorlati megközelítés.
a) A hazai tehetséggondozás aktuális kérdései, a tehetségpontok erényei.
b) Tehetséggondozás a pedagógusképzésben.
c) Az agykutató szempontjai.
d) Személyiség és tehetség.
e) Bartók és Kodály országában mit tudunk, mit gondolunk az ének- és zenetanulás, vala-mint a tehetségfejlesztés összefüggéséről?
f) A tehetség felismerése, felkészít erre a pedagógusképzés?
g) A tehetség, áldás és tehertétel – egyéni bánásmód, egyéni feladatok, egyén és csoport viszonya a kiemelkedően tehetségesek esetében.
h) Olvasásfejlesztés. A legfontosabb fejlesztési módszerek hagyományos és digitális eszközökkel iskolában és a könyvtárban.
i) Zene és olvasás.
j) A tehetség és az olvasás fejlesztése a hagyományos elitképző és az átlagos intézményekben, valamint a „végeken”.
k) Speciális tehetség és/vagy általános személyiségjegy.
l) Korcsoportok, eltérő intézmények.
m) Tehetséges pedagógus az „átlagos” tantestületben.
n) Kísérleti kezdeményezések.
o) Egyéb témák.

Konferenciánkat a Nemzeti Kulturális Alap támogatja, ennek köszönhetően részvételi díjat senkitől nem kérünk.

 

Móré Marianna a helyi Szervező Bizottság elnöke
Debreceni Egyetem

Gombos Péter, Nagy Attila szervezők

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: