Könyvtári világtérképtől a játékosításig: Ez történt az IFLA WLIC második napján

A konferencia második napját az IFLA Highlight Sessionben kezdtük, melyben tájékozódhattunk az IFLA aktuális projektjeiről. Ezek közül az egyik legfontosabb a konferencián útjára bocsátott Library Map of the World (LMW; Könyvtári világtérkép). E projekt keretében létrejött egy, a világ országainak könyvtári rendszereit egységes formában, összehasonlítható módon bemutató térképes adatbázis. A térkép jelenleg 78 ország adatait tartalmazza (ez összesen 1.836.134 könyvtári gyűjteményt jelent!), köztük Magyarországét is – az adatszolgáltatásban a Magyar Könyvtárosok Egyesülete működött közre. Az adatbázis nemcsak az alapvető statisztikai adatokban való böngészésre ad módot, de lehetőségünk van jó gyakorlatok, történetek megosztására is. 

A délelőtt második felében az IFLA Gyermek- és Ifjúsági Könyvtári Szekciójának programján jártunk. Ez a munkacsoport a közeljövőben fejezi be azt a munkafolyamatot, amelyet az Iskolai Könyvtári Szekció az elmúlt években már elvégzett: ezekben a hónapokban zajlik az e területre vonatkozó IFLA-iránymutatás átdolgozása, amelynek első kiadása 2003-ban jelent meg. Betekinthettünk abba a munkafolyamatba, amely során egy IFLA-ajánlásrendszer gazdag nemzetközi együttműködéssel elkészül. Különleges kihívást jelent esetükben az, hogy a szekcióban résztvevő könyvtártípusok a karonülő kicsiktől a középiskolát befejező serdülőkig foglalkoznak fiatalokkal, nyújtanak nekik könyvtári szolgáltatásokat. A szekció tervei között szerepel, hogy elkészültekor ne csak az ajánlás szövegét tegyék közzé, de egy dinamikus, folyamatosan bővíthető webes felületen is kereshetővé, használhatóvá tegyék, amelyen további jó gyakorlatokat, forrásmunkákat, videókat is megoszthatnak a felhasználók. (Videókat már korábban is gyűjtöttek.) Mivel a szöveg még készülőben van, a szekció résztvevői arra is lehetőséget kaptak, hogy hozzászólásaikkal, meglátásaikkal javaslatokat adjanak a Guidelines jelenlevő szerkesztőinek.

Nagy érdeklődés követte Marcin Skrabka (CEO, goodbooks.pl) előadását a gamifikáció (játékosítás) könyvtári lehetőségeiről. Az előadóterem zsúfolásig megtelt: mi is a földön ülve hallgattuk végig a prezentációt, amely azt mutatta be, hogy egy regény népszerűségét hogyan lehet kihasználni a könyvtári olvasásnépszerűsítésre. Az általa bemutatott irodalmi gamifikáció alapja, hogy a választott regény szövegét alapos és kreatív elemzés alá vetjük, kigyűjtjük a történet szereplőit, a cselekmény szálait, ezeket ábrázoljuk, keressük a kapcsolatokat, majd mindezek szellemében, szereplőivel, eseményeivel a kreatív írással alakítsunk ki egy interaktív történetet. Lengyelországban számítógépes szerepjáték készült egy korábban megjelent fantasyregényből (Sapkowski, Andrzej: Wiedźmin [Witcher, Vaják]), ami a regény iránti újbóli érdeklődést is meghozta. A wrocławi városi könyvtár egy másik projekt keretein belül egy lengyel krimiből készített interaktív játékot, amelynek rejtvényei egy telefonos alkalmazás használatával a város felfedezésével oldhatók meg. A játék közzététele után már néhány órával több száz letöltés történt, több tucat csapat játszott a városban a regény nyomán. A hasonló, interaktív városjátékok hazánkban sem példa nélküliek: egy nemrég elkészült magyar fejlesztésű alkalmazás, a Mistory például szabadon bővíthető akár saját történetekkel is.

A délután folyamán meglátogattuk a poszterszekciót, amely a multikulturalitás egyik különleges színtere az amúgy is különlegesen nemzetközi IFLA-konferenciákon. Ez a program biztosít leginkább lehetőséget arra, hogy beszélgessünk a munkáikat bemutató kollégákkal: kazahsztáni, svédországi, egyesült államokbeli könyvtárosokkal találkoztunk. Számos izgalmas posztert láttunk, amelyek közül néhányat képgalériánkban is megmutatunk – közülük az egyik kedvencünk egy svéd, nyári olvasásnépszerűsítő közkönyvtári programot mutatott be. Egy másik poszter egy amerikai, családi olvasásnépszerűsítést célzó projektről szólt, amelynek látványos, igényesen kidolgozott kiadványcsomagja letölthető a DayByDay projekt honlapjáról.

A nap végén egy storytelling témájú szekciót látogattuk meg – érdekes volt látni, hogy már ezt a kifejezést hányféleképpen értelmezik az előadók. Egy közös koreai-amerikai egyetemi könyvtári előadásban megismerhettük, hogy az elsőévesek könyvtárhasználati oktatásában milyen vizuális technikákat alkalmaznak. Mind a photovoice, mind az ethno-mapping módszere arra épít, hogy a hallgatók prekoncepcióival, előzetes tapasztalataival kell dolgozni annak érdekében, hogy értsék a könyvtár lényegét, a tudásuk mélyebb rétegeit is megismerjük. Az egyetemet kezdő hallgatóktól tematikus fotókat kérnek: ezeket a közösségi médiás felületeken megosztva megmutatják, hogyan, hol tanulnak, melyek a kedvenc könyvtári szolgáltatásaik, hol töltik legszívesebben az idejüket a könyvtárban a reggeli (az épület melletti kávézóban) vagy az esti időszakban (a könyvtár kanapéinak egyikén)… A könyvtárról, annak szolgáltatásairól térképet rajzoltatva (erről szól a mapping technika) könnyen megismerhető, melyek az elsőéves hallgatók első tapasztalatai, esetleg félelmei a könyvtár használatával kapcsolatban, mit tartanak fontosnak, mi az, amit esetleg nem értenek a szolgáltatások közül. A könyvtár munkatársai ezeket az egyszerű rajzokat áttekintve könnyen kapnak képet a hallgatók használói attitűdjéről, s erre (is) építhetik felhasználóképzésüket. A küszöbfélelem ilyen módon történő oldása a későbbi könyvtárhasználatra is bátorítja az elsőéveseket.

A Queenslandi Egyetemi Könyvtár munkatársai a hallgatók kutatásai során az átgondolatlan adatkezelés, -megőrzés veszélyeivel kapcsolatos rendhagyó felhasználóképzésüket mutatták be. Ellopott hátizsákok, elveszített, biztonsági mentés nélküli laptopok, pendrive-ok horrortörténetein keresztül mutatták be a hallgatóságnak azt a problémát, amelyre hallgatóik figyelmét is felhívják: a tudatos munkaszervezés és adatmentés épp olyan elengedhetetlenül fontos része a tudományos kutatásnak, mint maga a módszertan, a források, az eredmények.

Dömsödy Andrea – Kámán Veronika – Pataki Marianna

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: