Olvasmányajánló könyvtárostanároknak

Szakmári Klára a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2017. 6. és 7. számának iskolai könyvtári vonatkozású írásait ajánlja a kollégák figyelmébe.

Waldinger Dóra – Boros Ferenc: Bájoló – egy új könyvtári rendezvénysorozat
In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2017. 6. szám 8-14.p.

A szerzők a szombathelyi Berzsenyi Dániel Könyvtár Bájoló sorozatát mutatják be, mely 2014-ben indult. Céljuk kettős volt: tehetséges fiatalok megszólalási, bemutatkozási lehetőségének megteremtése, és újabb, főként fiatalokat, a bemutatkozók kortársait megszólító rendezvények szervezése, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy ők a későbbiekben a könyvtár használói lesznek.
Szólnak a megváltozott kultúrafogyasztási szokásokról, a megváltozó könyvtári funkciókról, könyvtárosi kompetenciákról.  Mindezek mellett továbbra is fontos a fiatalok önkifejező, önkereső, önmegmutató törekvése és a korosztályi társas csoport dominanciája. A könyvtár összekötő, közvetítő helyként, „harmadik helyként” segítheti ezt a folyamatot. Az élmények hatására kultúrafogyasztóvá, esetenként önkifejezővé tehetők a fiatalok.
A cikk elolvasása ötletekkel inspirálhatja a könyvtárostanárokat arra, hogyan szervezzenek hasonló programokat saját iskolájukban, ezzel segítve a tehetséggondozást és a könyvtárhoz való kapcsolódást.

Borbé Levente: A csíki gimnázium könyvtárosai a második világégéstől napjainkig In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2017. 6. szám 27-33. p.

A történeti áttekintés második részét olvashatjuk. A szerző bemutatja az iskola könyvtárőreit, könyvtárosait.  Kutatásait nehezítették, hogy megszűntek az iskolai évkönyvek, ezért különféle más dokumentumok és egyéni visszaemlékezések, valamint a leltárkönyvek elemzései segítették a könyvtár történetének megírásában. Kitér a különféle jogi szabályozások hatásaira akár a könyvtár dokumentum-, akár a személyi állománya tekintetében. Igyekszik feltérni azokat a forrásokat, amik kapcsolódhattak, kapcsolódnak a könyvtár történetének pontosításához. A könyvtárosok pályájának, élettörténetének bemutatása kapcsán kirajzolódik Erdély mikrotörténelme, kultúrtörténeti érdekességek is. Szerényen szól a jelenlegi helyzetről, saját személyéről.
Levente írása messze túlmutat könyvtárának történetén. Tanulságul és ösztönzésül szolgál számunkra is saját könyvtárunk, iskolánk történetének feltárásában és megírásában, ezzel bizonyítva az iskolatörténet – és benne könyvtárának története – helyismereti és helytörténeti valamint nevelés és oktatástörténeti dokumentumok fontosságát.

Szinger Veronika: Játszunk, rajzoljunk, hallgassunk együtt mesét! Olvasásnépszerűsítő könyvtári program óvodásoknak és kisiskolásoknak
In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2017. 6. szám 34-43. p.

A szerző a Kecskeméti Főiskola egy TÁMOP-os pályázattal megvalósított programsorozatát mutatja be. A program céljait és feladatait ismertetve kiemelem a gyermekek meséhez, élményhez juttatásának lehetőségét, a szülők bevonását és szerepét az olvasóvá nevelés folyamatába. A program a 3-8 éves korosztályt és szüleiket szólította meg, de sok jó ötletet, meglátást kaphatunk a bemutatott foglalkozásokból, melyeket mi is alkalmazhatunk A hangsúly az élményen és az interaktivitáson volt, figyelembe véve a gyermekek életkori sajátosságait.
Olyan könyvtárostanároknak ajánlom elsősorban, akik alsó tagozatos diákokkal foglalkoznak és az osztálytanító(k)val közösen is tudnak dolgozni.

Waldinger Dóra: Új kommunikációs eszköz a könyvtárak számára: a Tumblr
In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2017. 7. szám 15-22. p.

A szerző szakdolgozatát szerkesztette át és frissítette cikké. A web2-es alkalmazások és a könyvtár 2.0 kapcsán tekinti át a szociális média használatának lehetőségeit. Mely könyvtárak, milyen célra, milyen célközönség számára hogyan válasszanak médiafelületet, hogy üzenetükkel minél többeket minél hatékonyabban érjenek el. Miért célszerű ezeket használnia a könyvtárnak, könyvtárosnak? Gyakorlati példákon keresztül ad tanácsokat, vet fel kérdéseket, javasol előzetes vizsgálatot. A vizsgálatból levont tanulságokat különféle szempontok szerint érdemes elemezni, a kérdésekre választ adni. Kiemeli, hogy a könyvtár webes jelenlétét és megszólalásait meg kell tervezni. A Tumblr előnyeit is bemutatja, ajánlja, különösen a fiatalok megszólítására.
Elsősorban akkor érdemes elolvasni, ha iskolai könyvtárunknak nincs önálló honlapja, vagy honlapja, viszont egyszerűen és hatékonyan szeretnének egy saját blogot szerkeszteni.

Jáki László: Gondolatok az iskolai önképzőkörök könyvtárairól
In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2017. 7. szám 29-35. p.

Jáki tanár úr cikke azt mutatja be a fiatalok milyen hatások, tényezők következtében válhatnak olvasóvá, vagy akár későbbi pályájukat hogyan befolyásolta az, milyen könyvekhez férhettek hozzá az iskolában. Volt-e ott önképzőkör, milyen folyóiratokra fizettek elő, ki volt az önképzőkör vezetője és kik próbálgatták ott szárnyaikat, akik később irodalmi alkotók lettek?  Az önképzőköri könyvtárak – az iskolai könyvtárak elődei, kiegészítői  – milyen célokat szolgáltak? Miket olvastak és beszéltek meg anno, hogyan döntöttek a könyvek beszerzéséről? Mindezek meghatározták az ifjúság könyvekhez, olvasáshoz való viszonyát akár egy életre is.
Nem csak nagymúltú iskolák könyvtárostanárainak ajánlom, hanem mindenkinek, mert a történeti példákon keresztül elgondolkodhatunk saját gyakorlatunkról, lehetőségeinkről és felelősségünkről is.

Dobosné Brezovszky Anikó: Olvasás – könyv- könyvtárhasználat  : Somogyi-könyvtári felmérés a középiskolások könyv- és könyvtárhasználati szokásairól
In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2017. 7. szám 36-45. p.

A kollégák célkitűzése az volt, hogy ismerve a tendenciákat pontos  és aktuális válaszokat kapjanak a fiatalok szabadidős tevékenységeiről, könyvtárhasználatukról és olvasásukról. A szakirodalom áttekintése után, több szakértővel közösen egy on-line kérdőívet állítottak össze, melyet szegedi középiskolások töltöttek ki. A kapott adatokat mutatja be, elemzi a szerző, bemutatva a változásokat, megkeresve az esetleges miértekre is a választ.
Minden könyvtárostanárnak ajánlom, hiszen valószínűleg nem csak a szegedi fiatalokra igazak az adatok, megállapítások. Másrészt a kérdőívet adaptálhatjuk akár saját iskolánkra is, végezhetünk ilyen vagy hasonló méréseket.

Budapest, 2017. augusztus 24.

                      Szakmári Klára könyvtárostanár,
Budai Nagy Antal Gimnázium Bp.

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: