Olvasmányajánló könyvtárostanároknak 2.

A Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2017. évi 8. száma az MKE 49., miskolci Vándorgyűléséhez kapcsolódik, így aki nem vehetett részt rajta, az is ízelítőt kap az elhangzott előadásokból.

Ezért ajánlom elsőként Barátné Hajdu Ágnes, az MKE elnöke és Hörcsik Richárd egyetemi tanár, országgyűlési képviselő köszöntő és témakijelölő gondolatait.  In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2017. 8. szám. 3-10. p.

A KTE szekciójában elhangzott előadás írott és szerkesztett változatát is olvashatjuk, haszonnal forgathatjuk, keresve környezetünkben az együttműködő partnereket és az együttműködési lehetőségeket.

Benke Dániel: Iskola és könyvtár egy csapatban? Együttműködés Nagykanizsán In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2017. 8. szám 11-15. p. ill.

A nagykanizsai Halis István Városi Könyvtár munkatársaként egy újfajta együttműködési kísérletet mutatott be a kolléga, ennek tapasztalatait osztotta meg. Felvetődött, hogy közös célokért dolgozunk, fontos az együttműködés, egymás erőforrásainak és lehetőségeinek kiaknázása. A városi könyvtár alapvető célja, hogy a könyvtár falain kilépve érje el potenciális (leendő) felhasználóit. Mivel az általános iskolások szüleik nélkül nem jutnak el a könyvtárba, ezért oda kell menni, ahol ők vannak: az iskolába. Az együttműködés alapja a lehetőségek meglátása és nem a szakmai féltékenység. Mindkét felet a gyerekek érdeke vezérelte, közösen tesznek az olvasóvá nevelésért. Sajnos az elmúlt években az iskolai könyvtárakba nem kerültek új könyvek, így egyre jobban elveszíthetik a gyerekek érdeklődését. Közös programmal, a városi könyvtárból átkölcsönzött kurrens, vonzó állománnyal viszont be lehet őket vonzani a könyvtárba és vonzóvá lehet tenni számukra az olvasást. A szerző bemutatja azt a folyamatot, ahogy lépésenként, összefogva tudtak előre haladni, eredményeket elérni a városi könyvtáros, az iskola könyvtárostanára és az iskola pedagógusai. Megállapítja, hogy csapatjátékként mindenki nyer, de leginkább a diákok a nyertesek. Ez az együttműködés jó példa a valódi együttműködésre, melyben mindegyik fél egyenlő és gazdagodik a közös részvétellel! (Az előadás prezentációja elérhető a KTE honlapjáról.)

Musztács Krisztián: Élő történelem teaház – az alakítható projekt In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2017. 8. szám 11-18. p. ill.

 A kolléga azt mutatja be, hogy az egy iskolával már kipróbált és bevált projektet –  melynek címe: Élő történelem teaház – hogyan bővítették, alakították. Az alapötlet az volt, hogy filmeken keresztül mutassanak be egy történelmi eseményt, korszakot vagy személyt. A meglévő tudást bővíteni és ismeretlen aspektusait megmutatni, új szempontokat felvetni, arról elbeszélgetni – ez volt a cél, melyet majd könyvkölcsönzés is követ. Az évek során változott a forma, változott a célközönség és változtak a témák is. Nagyon fontosnak tartják a nemzeti ünnepek érthetővé és átélhetővé tételét, ezeket a témákat kérik a legtöbben tőlük. Kiléptek a város határán túlra is és a környező, sokszor hátrányos helyzetű települések lakóihoz, iskolásaihoz jut így el a program, a KSZR szolgáltatásaként.  Az iskola és a közkönyvtár együttműködésének záloga itt is az egymásra figyelés, a közösen megfogalmazott célok, feladatok és a megvalósítás, a közös gondolkodás és cselekvés.

Mayer József: Életminőség – olvasás nélkül? In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2017. 8. szám 42-49 p. ill.

Az oktatáskutató bemutatja, hogy mik az okai a kedvezőtlen PISA eredményeknek, történetileg hogyan alakultak ezek az eredmények. Nem csak oktatási kérdés ez, hanem messze túlmutat azon: kulturális deficit, munkaerőpiaci hátrány – adott esetben szegénység és rosszabb egészségi állapot, azaz rossz életminőség. Adatokkal támasztja alá a tendenciákat és az összefüggéseket. Kiemeli: „… a gyermekszegénység tartós jelenléte önmagában komoly gátját képezi az eredményes tanulásnak, illetve a kulturális integrációnak. A szegénységgel együtt jár többféle deviancia is.” A korai iskolaelhagyás, a lemorzsolódás és ennek következménye az alacsony iskolázottság újratermelődése, mely nem csak egyéni, hanem társadalmi szinten is jelentős életminőségi romlást eredményez.

Budapest, 2017. augusztus 25.

Szakmári Klára könyvtárostanár, Budai Nagy Antal Gimnázium Bp.

 

 

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: