Jó gyakorlatok – Jutalomkirándulás Budapesten

Marincsákné Nagy Ildikó: Jutalomkirándulás Budapesten

A hagyományhoz híven idén is megrendezésre került az iskolánkban az Olvassunk együtt! Irodalmi és könyvtárhasználati vetélkedő. Az idei feladatlap kérdései Leiner Laura Szent Johanna gimi – Kezdet című regénye alapján készült. A vetélkedő eredményhirdetése után a legjobb 14 diák – a 6., 7. és a 8. évfolyamról –  utazhatott jutalomkirándulásként Budapestre, ahol múzeumlátogatással egybekötött könyvtárlátogatáson vehettek részt.41716469044_02c2825c79_o

Az idén a látogatott múzeum a  Magyar Természettudományi Múzeum volt, ahol az  állandó kiállítást tekintettük meg: „Felfedező úton Magyarország tájain, titkok a föld alatt ásványok, kőzetek, drágakövek, korallzátonyok csodálatos világa”. Egy rövid pihenő és ebéd után érkeztünk a Tündérpalotához.

Ebben az évben egy újabb  budapesti könyvtárra, az OPKM -re, az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeumra esett a választásom. Könyvtárhasználóvá neveléshez a diákoknak legtöbbet az iskolai könyvtár adhat, de mellette a más könyvtártípusokban való látogatás is ezt a célt szolgálja.  A könyvtárhasználati tantervünkben a 7. évfolyamon szerepel a könyvtártípusok tanítása. Nagyon jó lehetőség a szakkönyvtár adta szolgáltatásokba betekintést nyerni.  A könyvtárban Dömsödy Andrea iskolai könyvtári szakreferens fogadott bennünket, és ezt követően egy interaktív könyvtárhasználati foglalkozást tartott a tanulóknak.

41716469734_a3b0fd661a_o

A diákok játékos formában tekintették át, hogy a különböző kérésekkel, megoldandó feladatokkal melyik könyvtártípust célszerű választani, felkeresni.  Élmény volt, hogy mint iskolai könyvtáros én is részese lehettem e feladatnak. Ezt követően a diákok átbeszélték az általuk választott megoldásokat. Ezután léphettünk be a szakkönyvtárba, ahol a könyvtár tereit feltérképezve ültünk számítógépek elé. Kezdődött a következő feladat: adatkeresés az OPKM-ben. Könyveket és folyóiratcikkeket kerestek a diákok a könyvtári katalógusban az iskolánk történetével kapcsolatban valamint konkrét szerzők műveit illetően. Kitöltötték a kérőcédulát, és indulhatott a dokumentumok megtalálása.  A keresésüket segítette, hogy leírást kaptak a feladatmegoldás mikéntjéről, a lépésekről.  Megnézhettük az iskolai értesítőket, és jártunk a gyermek- és ifjúsági állományrészen is. Ráadásul egy ajándékkönyvet is kaptunk, amely könyvtárunk állományát gyarapítja majd emlékezve az itteni látogatásunkra.

42388965522_ed398814b7_o

Gyorsan szaladt az idő, a másfél óra úgy eltelt, hogy szinte észre sem vettük. Az idő szorított bennünket, így gyors búcsúzást követően igyekeztünk a pályaudvarra, hogy elérjük a Miskolcra tartó vonatot.

Tartalmas napot zártunk, a múzeumban tett látogatás és az interaktív könyvtárhasználati óra az önálló tanulásuk fejlesztéséhez, az önálló ismeretszerzéshez járult hozzá kötetlenebb formában. A diákok visszajelzése alapján értékes, hasznos, élményben gazdag, könyvtárlátogatáson, könyvtárhasználati órán vettünk részt, amelyet egy nagyon kedves, segítőkész könyvtáros tartott nekünk, akitől sokat tanulhattunk.

2018.május 25.

További fotók: https://www.flickr.com/search/ ?text=opkm%20jezsu&view_all=1

Foglalkozásterv: http://www.opkm.hu/download/fi le/konyvtar/foglalkozas/OPKM_s zakkonyvtar_nagykonyvtar_2018. pdf

(Szerk.: Cs. Bogyó Katalin)