Olvasmányajánló könyvtárostanároknak – Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. szeptember

Szakmári Klára

Ajánló a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. szeptemberi számából

1. Veres Anikó: A nyomok a könyvtárba vezetnek. Nyomozás a krimi világában- vetélkedő az iskolai diáknapon
In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2018. szeptember 37-42 p.

A szerző a vetélkedő megszervezésével több célt tűzött ki maga elé:

  • népszerűsítse a könyvtárat és az olvasást,
  • felhívja a figyelmet az új beszerzésekre,
  • felhívja a figyelmet a krimi műfajára, mely nem népszerű a középiskolás fiúk között, annak ellenére, hogy szeretik a nyomozós feladatokat,
  • teljesítse az OPKM-HUNRA közös pályázati könyvcsomagjának elnyerésének egyik feltételét azzal, hogy megosztja a könyvekre épített jó gyakorlatát.

A diákok két fős csapatokat alkottak, hat csapat indult a két órán át tartó játékon. Vetélkedő formájában ismerkedtek meg hat művel, a feladatok négy nagyobb téma köré szerveződtek: helyszínelés, informálódás, nyomozás, sajtótájékoztató.

A szerző ismerteti a szervezés szempontjait, majd a négy téma feldolgozásának feladatait, a megoldásokat és a pontozást. A feladattípusok változatosak, a hagyományos feladatok (különbségek keresése, kiegészítés, kirakó, keresztrejtvény, kódolás, műismertetés) mellett az IKT kompetenciákat mozgósító QR kódos nyomozás, az on-line források használata és a releváns információk kikeresése, szófelhő alkotása mellett a könyvtár állományát is kellett használniuk.

A cikket bárki jól tudja hasznosítani, akár ötletet meríthet belőle más művek feldolgozásához, akár adaptálhatja is! Köszönjük!

(Veres Anikó a Szegedi Szakképzési Centrum Déri Miksa Szakgimnázium és Szakközépiskolájának könyvtárostanára)

2. Útmutató a babáknak és a kisgyermekeseknek nyújtott könyvtári szolgáltatásokhoz / fordította Béres Judit és Szinger Veronika
In: Könyv, Könyvtár Könyvtáros 2018. szeptember 7-26 p. 

Ez a cikk az IFLA újabb Útmutatójának magyar fordítása és a hozzá kapcsolódó, különféle nemzetek és könyvtártípusok jó gyakorlatainak ismertetése. Hasonló, mint az IFLA iskolai könyvtári útmutatója (http://www.ktep.hu/sites/default/files/ifla-school-library-guidelines_magyarul.pdf) – alapdokumentum! Fontos, hogy a különféle életkori, fejlődési szakaszokhoz, társadalmi különbségekhez kapcsolódva megismerjük és megértsük a különféle könyvtári szakmai alapelveket, ajánlásokat, a szolgáltatások egymásra épülését, szervesülését. Sok jó ötletet, gyakorlatot mutat be, amit az iskolai könyvtárakban is hasznosíthatunk, részben adaptálhatunk.

A közkönyvtári és az iskolai könyvtári együttműködés fontos elméleti és gyakorlati dokumentuma ez az Útmutató is, ismerete elengedhetetlen.

Budapest, 2019. január 7.

Szakmári Klára
ny. könyvtárostanár

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: