Jó gyakorlatok – Könyvtár-pedagógiai műhelymunka Győrben 7.

Nagy Éva Ildikó:
Játékos könyvtári délután, Mátyás király szellemében
Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium, Győr

Bemutatkozás

Iskola:
Tanuló létszám: 900 fő
Évfolyamok: 8
Pedagógusok száma: 65 fő

Könyvtár:
Alapterület: 132 m2
Állomány nagysága: kb. 32.000 egység
Könyvtárostanári státusz: 1 fő

A bejövő ötödik osztályosoknak szoktam szervezni ezt a típusú – „Játékos könyvtári délután”-t, ami jó alkalom bevonzani az újonnan érkezett tanulókat, leendő könyvtárhasználókat a könyvtárba. Ugyan játékos délutánról van szó, de mivel ez a korosztály imád versengeni, a végén mindig van eredményhirdetés, de a hangsúly nem ezen van. Mindig valami aktuális évfordulóhoz kötöm a feladatokat, idén Mátyás király volt a nyerő. Ebben a tanévben az iskola vezetősége bázisintézményi programként hirdette meg az eseményt, s a városból majd 20 kolléga tisztelt meg jelenlétével.

A következőkben a játékos délután általános projekttervét írom le a szervezéstől a befejezésig, mellékelem a feladatokat megoldással (könyvtári délután_mátyás_megold_teljes (1)). 

Előszervezés

Augusztusban, a munkaterv készítésekor beépítem az őszi programba a foglalkozást, ugyan dátumot nem tudok megjelölni (ekkor még nem tudni az országos könyvtári programhét pontos idejét), így mindig a hónap második felére irányzom elő. Szeptember első napjaiban megkeresem az ötödikes osztályfőnököket, s kérem, hogy az első szülői értekezleten erre a programra is hívják fel a szülők figyelmét.

Szervezés

Október első napjaiban átnézem az előző évi, búcsúzóul leadott őszi leveleket, amin a legkedveltebb játékokat jelölték meg a gyerekek. Azok a típusok átalakítva biztos bekerülnek az adott év játékai közé. Két hét alatt összeállítom, majd a kinyomtatom a feladatsort s csapatonként összekészítem. Az emléklapokat is ekkor nyomtatom ki. Elkészítem az Excel táblázatot, az egyik fülben az értékelő táblát a csapatok és a feladatok nevével, a másik fülben pedig a regisztrált csapatokat a gyerekek neveivel.

Majd egy héttel a program előtt odaadom a Regisztrációs lapokat (csoportnév, tagok nevei, és osztály jelöléssel) az osztályfőnököknek, s kérem, hogy adott napig a gyerekek hozzák be a lapot a könyvtárba. 3 fős csoportok jelentkezését várom, 8 db 4 fős asztalom van, kényelmesen 8 csoport fér el. Volt év, hogy 13 csoport is volt, az asztalhiány nem okozott problémát, megoldottam szőnyeggel. A rendezés előtti nap a regisztrációs lapok leadásának határideje, de nem kőbe vésett szabály, ezért előfordult már, hogy adott napon is regisztráltak csapatok. Ha szükséges, nyomtatok még további példányokat. Majd feladatokra szétvágom a kinyomtatott lapokat, és csapatonként iratgyűjtőbe csoportosítom azokat.

A szervezéshez tartozik még az egyes állomásokhoz pár segéderő szervezése. Szintén október első hetében keresek a felsőbb évesek között 5 tanulót, akik az Iskolai Közösségi Szolgálat keretében szívesen jönnek segíteni. Ők a kezdésnél 15 perccel korábban érkeznek, megismerik a feladatukat, ha szükséges segítenek berendezni az adott állomást. A zsűri (2 fő) megismeri az értékelő táblát, megkapják a feladatok megoldó kulcsát.

 Lebonyolítás
(letölthető feladatlap megoldásokkal: könyvtári délután_mátyás_megold_teljes (1))

Minden évben tanítás után kezdjük el a programot, mivel sok bejáró tanulónk van, illetve a gyerekeket nehéz visszacsalni az iskolába a délutáni (sport és egyéb) elfoglaltságok miatt. Kettő órakor kezdünk, és rövid köszöntő után fél 4-ig dolgozhatnak a csoportok. Nincs megkötés, lehet együtt dolgozni vagy külön-külön kitölteni a feladatlapokat. A feladatok nagy része az asztaloknál megoldható, 2 külön állomás van, az egyik a számítógépeknél van (puzzle), a másik valamelyik szabad szomszédos tanterem (csatatér).

A megoldott feladatlapokat folyamatosan leadják a gyerekek a zsűrinek, akik értékelik azokat. A zsűrinek könnyű dolga van, a megoldó kulcs alapján javítják feladatokat, s töltik ki az előre elkészített táblázatot. Így nem sokkal a játék lezárása után eredményt tudunk hirdetni, 4 órára a könyvtárat is rendbe tesszük a felsőbb éves diákokkal.

Amíg a zsűri számol, kiosztom a színes papírból kivágott faleveleket, amire a gyerekek ráírják, melyik feladat tetszett, ezeket figyelembe veszem a következő évi feladat összeállításánál. Az első három helyezett csoport emléklapot és csokit kap. A könyvtárban őrzöm többek közt az 1920-as évek diákjainak rajzmintáit, ezekből színezhető könyvjelzőket készítettem, amikből mindenki választhat akár többet is, így senki nem megy el ajándék nélkül.

A foglalkozás tapasztalatai, tanácsok

Idén a feladatok számát megemeltem, de így a rajzos feladatra nem maradt elég idő, így jövőre maradok a szokásos 10 feladatnál. A csoportok és a „segéderők” szervezésénél az osztályfőnökökkel folyamatos kapcsolattartásra van szükség. A végén még egy megjegyzés a Könyvtártérkép feladathoz, ami ugye könyvtáranként egyedi, a térképet Paint-ben szerkesztettem meg.

Felhasznált irodalom:

  • Bakos Ferenc (2002): Idegen szavak és kifejezések szótára. Bp. Akad. K.
  • Hunyadi Csaba Zsolt (szerk., 2016): Mesék Mátyás királyról. Szeged. Lazi K.
  • Ilyés Renáta – Melykóné Tőzsér Judit (2008): Könyvtárhasználati feladatok. Bp. KTE. (Kis KTE Könyvek, 3.)
  • Juhász József (szerk., 2000): Magyar értelmező kéziszótár 1-2 kötet. Bp. Akad. K.
  • O. Nagy Gábor – Ruzsiczky Éva (2003): Magyar szinonimaszótár. Bp. Akad. K.
  • O. Nagy Gábor (1993): Mi fán terem? Bp. Gondolat.
  • Tóth Etelka (szerk., 2017): Magyar helyesírási szótár. Bp. Akad. K.
A fotókat készítette: Nagy Éva és Magdics Erika
Szerkesztette: Cs. Bogyó Katalin

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: