Olvasmányajánló könyvtárostanároknak – Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. január

Ajánló a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros című folyóirat 2019. januári számából

1. Hajnal Ward Judit: Könyvtártervezés közösen: esettanulmány a tengerentúlról In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. január 3- 19. p.

A szerző a New Jersey állambeli Rutgers Egyetem egy kis könyvtárát és annak közösségi tervezésen alapuló átalakításának folyamatát mutatja be. Bár ez egy felsőoktatási könyvtár, sok hasonlóságot, párhuzamot mutat az iskolai könyvtárak cél- és feladatrendszerével, ezért is ajánlom a könyvtárostanárok figyelmébe az írást. Különösen érdekes lehet azoknak, akik a közeljövőben állnak ilyen feladatok előtt vagy terveznek ilyesmit!  Nagyon gondolatébresztő írás bárki számára olyan szempontból is, hogyan gondolkodjunk könyvtárról és használóiról, hogyan vonjuk be a használókat a könyvtári folyamatokba. Érdekes módon kapcsolható utólag a KTE 2019-es tavaszi szakmai napjának egyik műhelyéhez (4. terem délután: Iskolai könyvtárak terei – közös gondolkodás URL. http://www.ktep.hu/TSZN2019 utolsó letöltés: 2019. március 27.)

2. Nagyné Falucskai Anna: iskolai könyvtárat a digitális bennszülötteknek is! beszámoló a Könyvtárostanárok Egyesületének 2018-as Őszi szakmai napjáról In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. január 37-40. p.

Aki jelen volt annak felidézésként, aki pedig nem tudott ott lenni, annak ízelítőként ajánlom az írást! (Az Őszi szakmai nap részletes programja és prezentációi: URL http://www.ktep.hu/OSZN2018 utolsó letöltés: 2019. március 27.)

3. Bereiné Vasas Andrea: „… ezt maga sütötte?” : Biblioterápia egy borsodi település roma iskolásainak In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. január 41-48. p.

A szerző a miskolci II. Rákóczi Ferenc Megyei és Városi Könyvtár pályázati programjának megvalósulást írja le a halmozottan hátrányos helyzetű Sajóhidvégen. Milyen oktatási-nevelési célkitűzéseket fogalmaztak meg a program elején, hogyan választották ki a résztvevőket? Mi jellemezte a csoportot és a benne résztvevőket? Ezután részletesen bemutatja az öt találkozás témáját, a foglalkozást segítő szövegeket, segédleteket. Olvashatunk a diákok reakcióiról, érzelmeiről, a könyvtáros tapasztalatairól. Érdekes és tanulságos figyelemmel kísérni a változásokat, a gyerekek megnyílását, gazdagodását, érdeklődésének, lelkesedésének növekedését. Bár biblioterápiás foglalkozást csak szakképzettség birtokában tarthat a könyvtáros, de könyvtárostanárként átélhetünk hasonló helyzeteket, vagy foglalkozásokat magunk is szervezhetünk, lehetőséget teremtve így a tanulók megnyilatkozásainak, a beszélgetésnek irodalmi művek kapcsán. Ehhez nyerhetünk ötleteket, meglátásokat a cikkből.

Budapest, 2019. március 29.

Szakmári Klára ny. könyvtárostanár

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: