Olvasmányajánló könyvtárostanároknak – Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. március

Ajánló a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. márciusi számából

 1. Fodor Péter: A város 115 éves könyvtáráról: Adalékok a tegnapról, a máról és a holnapról  In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019/3. 3-9. p.

A FSZEK főigazgatója végigköveti Budapest közkönyvtárának történetét, kiemelve fontos csomópontokat, a könyvtári hálózat kialakulásának történetét, a Központi Könyvtár – benne a Sárkányos Gyerekkönyvtár – és a tagkönyvtárak fizikai és szellemi megújulását. Szól a FSZEK speciális gyűjteményeiről és feladatairól, a stratégiai tervek kidolgozásáról, az újrafogalmazott jövőképről. A változó időben és világban a könyvtárnak is követnie kell a változásokat, sőt elébe menni az igényeknek. A könyvtár közösségi tér, azt a közeget kell szolgálnia, ahol működik, így különféle pályázatokkal, programokkal, az új médiafelületekkel szólítja meg potenciális közönségét. Az én könyvtáram program kapcsán a kezdeményező szerepvállalásra helyeződik a hangsúly. Választ kapunk arra, mi az elvárás egy mai bibliotékával szemben. Együttműködő partnerként különösen fontos számunkra is ez az áttekintés.

2. Kollár Péter: Óvodapedagógusok olvasásfejlesztési műhelyszemináriuma a Pátyi Könyvtárban In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019/3. 19-23. p.

Már tudjuk, hogy az olvasásfejlesztés a születés előtt, a szülők olvasásával kezdődik. A születés után a család és a baba-mama(-papa) könyvtári programok után az óvodába lépéssel „intézményesül” az irodalmi nevelés, az olvasásfejlesztés. Egyszerre kell a szülőket és az óvodapedagógusokat támogatni abban, hogy a gyermek személyisége harmonikusan fejlődjék, melynek része az olvasás, a könyvekhez való viszony kialakítása. A könyvtár munkatársai műhelymunkára hívták meg a helyi óvodapedagógusokat. A meghívott előadó, Béres Judit, a PTE adjunktusa vezette a foglalkozást, melyhez előzetest küldtek a résztvevőknek. Az előadó Az én könyvtáram projekt kapcsán beszélt a kutatásokról, bemutatott, ajánlott szakirodalmat a pedagógusoknak, majd egy friss, probléma centrikus tematikus válogatással, annak műveivel aktív részvétellel ismerkedtek meg. Azért is ajánlom könyvtárostanároknak ezt a cikket, mert fontos tudatosítani magunkban, hogy milyen előzményekkel, lehetőségekkel érkeznek a gyermekek az iskolai könyvtárba! A mellékletben közlik a bemutatott-ajánlott művek szerzőit és a címeket.

3. Németh Márton: Digitális médiaszolgáltatások, e-kereskedelem, szerzői jogi dilemmák In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019/3. 24-38. p.

A szerző az audiovizuális szolgáltatások átalakulásával, az e-kereskedelemmel és annak jogi vonatkozásaival foglalkozik. Feltehetjük a kérdést: Miért és hogyan érinti ez a könyvtárakat? A cikket elolvasva rá kell jöjjünk, többféle módon és vonatkozásban is nagyon is érintettek vagyunk! Egyrészt ismernünk kell azokat a technológiákat, amik ma már rendelkezésre állnak és olvasóink is használják, másrészt új kihívás elé állítanak bennünket szolgáltatóként. Más tartalmakat és máshogyan várnak a használók, és könyvtárosként ezt nekünk kezelni kell: technológiai, szellemi (feltáró-rendszerező-szolgáltató) és jogi szempontból egyaránt. Az online szolgáltatások korában új felhasználói-fogyasztási módok, szokások alakultak ki. Könyvtárosként felelősségünk van abban, hogy a fiatal generáció digitális írástudása és médiaműveltsége hogyan alakul.

Budapest, 2019. május 19.                                                 Szakmári Klára, ny. könyvtárostanár

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: