IASL konferencia Dubrovnikban 3.

IASL konferencia Dubrovnikban
Dömsödy Andrea és Pataki Marianna beszámolója
3. rész, 3. nap

A konferencia 3. napján folytatódtak az előadások. Erre a napra több workshopot is hirdettek, mely nem mind volt valóban műhelymunka. Ezen a napon került sor Pataki Marianna újszerű megközelítésű könyvtárhasználati óráinak módszereit bemutató előadására is.

A teljesség igénye nélkül tovább szemezgetünk abból a sokféle információból és inspirációból, ami minket ér.

A reggeli plenáris előadás kiemelt előadója Darryl Toerien az angliai Oakham School könyvtárának vezetője volt. Iskolájában a FOSIL (Framework Of Skills for Inquiry Learning = a kutatásalapú tanulás készségeinek programja/tanterve) szerint tanítanak, mely szükségszerűen épít az iskolai könyvtárra. Ez a keret/modell egy 6 lépéses körkörös folyamat (connect – wonder – investigate – construct – express – reflect), melyre részletes, évfolyamokra lebontott tantervet is építettek. Annyira sikeres, hogy csoportot is alakítottak köré ebben az évben, melynek már most több mint 100 tagja van és még várják az érdeklődőket. 

Dubrovnikban_IASL_fosil

A 21. századi iskolai könyvtár fikció vagy valóság? – Pataki Marianna előadása

Az előadásra a legnagyobb szekcióterem teltházas lett. Sokakat érdekelt a téma, hogy a Z generáció hogyan fogható meg a költségvetés nélküli könyvtárakban. Vagyis hogyan lehet egy régi gyűjteménnyel is modern, a könyvtárak funkciójára, hasznára fókuszáló foglalkozást, sőt tanítási órát szervezni. Ennek ötletei: a papíron lájkolás, a könyvtárban meg nem lévő könyvek ajánlójának raktári helyén való elhelyezése és a diákok saját mobil eszközeinek bevonása. Az előadásnak nagy sikere volt. A szünetekben folyamatosan gratuláltak és köszönték meg a kollégák az ötleteket és az élvezetes előadást.

Dubrovnikban_IASL_PM

Jó gyakorlatok

Janine M. Asmus, aki egy illionisi középiskola könyvtárostanára egy órán át sorolta hányféle könyvtár- és olvasásnépszerűsítő programot kínál diákjainak. Ezek mennyiségével és kreativitásával az év könyvtára címet is elnyerte államában. Ezek között feltűnően sok volt az evéssel kapcsolatos. Emellet mindegyiknek van egy hangzatos neve, szlogenje. Többhöz grafika, logó és azzal ellátott kiegészítők is tartoznak. Néhány ezek közül, ami nálunk kevésbé elterjedt:

  • Lunch and book – Ebéd és könyvek
  • Books and bagels – Könyv és bagel
  • Don’t be loco, have some cocoa – Ne légy őrült, egyél csokit!
  • Egy könyv egy iskola, Egy többféle iskola, Egy könyv néhány iskola
    • Pl.: a választott könyvhöz megadott sablonban borítót kell tervezni
  • Könyvkóstoló
  • Pot-luck lunch – batyubál ebéd
  • olvasószék verseny, Tartsd melegen a széket!
    • 3 kirakott székben valakiknek folyamatosan olvasniuk kell
  • Selfie in the shelfie – Szelfizz a polccal!
  • Cupcake wars – Cupcake háború
    • Egy amerikai tv-műsorhoz kapcsolódóan a diákok egy könyv által ihletve díszítik süteményeiket
  • Brown bag book – Papírzacskó könyv
    • a tanárkollégák fachjába teszi ebédidőben (az amerikai kultúrára jellemző, hogy papírzacskóban viszik az ebédjüket)
  • Nyári könyvklub

Antonija Lujanac, zágrábi iskolai könyvtáros csatlakozott egy nemzetközi aktív tanulási projekthez, melynek elemeit az iskolai könyvtárban is alkalmazta. Fit4kid program a mozgásra, egészséges életmódra és a cselekvés általi tanulás koncepciójára épít. Ennek megfelelően a könyvtárban sok az alkotó tevékenység, szabadon mozoghatnak, feltehetően ugrálhatnak is a gyerekek. A mozgást is igénylő játékok pedig nemcsak a könyvtárban, de már előtte is elérhetők a tanulóknak. A gyerekek ezen tanítási megközelítés és a sok érdekes program következtében jól érzik magukat, ez kihat a motivációjukra és természetesen így a tanulási eredményességükre is. A programot Erasmus és eTwinning együttműködésben valósították meg, melyhez csatlakozni is lehet. Prezentációja végén Eric Soehngen Death By Sitting: Why We Need A Movement Revolution c. könyvét ajánlotta.

Műhelymunkák

A  Heidi Hammond és Gail Nordstrom által vezetett Képeskönyvek vizualitásának értelmezése témájú workshop alatt a résztvevők betekintést nyertek a képeskönyvek illusztrációinak esztétikai értéken túlmutató jelentőségébe. Az illusztráció nem a szöveg vizuális nyelvre fordítása, hanem önálló nyelv, ami a figyelmes szemlélő számára felerősíti a szöveg üzenetét, sőt önálló jelentésréteggel gazdagítja azt. Számos díjnyertes alkotáson keresztül mutatták be a képi kifejezőeszközök hét kategóriáját. Ezt követően a résztvevők csoportokat alkotva mesekönyveket nézegettek, s a korábban bemutatott kritériumokat alkalmazták az illusztrációk vizuális nyelvének értelmezésére. „I really want to see my Grandma” című japán könyvecskébe azon mód beleszerettünk.

Marie Slaby és Kathy Lynch iskolai könyvtári tér újratervezése témájú műhelymunkájában Kína legnagyobb nemzetközi iskolájának könyvtárát mutatták be. A 2 szintes, 150 ezer kötetes, 14 alkalmazottal működő iskolai könyvtárat valóban újragondolták. Ebbe pedig sokféle módon vonták be az iskola közösségét. Érdekes volt látni, hogy mennyire tudatosan terveztek a könyvtárat körülvevő intézményegységekkel. A könyvtárat magában foglaló épület része még a művészeti tantermek, az informatikai szolgálat, a stúdió. A hagyományosakon kívül a következő funkcionális tereket valósították meg: kiállítótér, büfé, előadó tér, zöld fal (outdoor érzés), szabadtéri olvasó, zárt raktár. Felsoroláták, hogy a tervezés során a következő típusú tereket akarták megvalósítani: elmélyülő és lazuló hely, kollaboratív hely, külső hely (kültér), az intézmény múltjára utaló hely, rácsodálkozó, wow hely.

További érdekességek

  • Részt vettünk két IASL munkacsoport (SIG = special interest group) megbeszélésén. A könyvtárostanár-képző csoport a jövő, texasi évi IASL konferencián való megjelenésük tematikai fókuszát kezdte kialakítani és felhívták a figyelmet a témában 2018-ban megjelent IFLA kötetre: Barbara Schultz-Jones and Dianne Oberg (szerk.): Global Action on School Library Education and Training 
  • A gyermek- és ifjúsági irodalmi munkacsoportban megtudtuk, hogy az IASL-nek lehetősége van  az Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) gyermekirodalmi díjra jelölni. Várják nemzeti tagszervezetek javaslatát.
  • Ezen az estén volt a Gála vacsora. Asztaltársaságunk méltó volt egy nemzetközi konferenciához. Magyarországon kívül Kenya, Dél-afrikai Köztársaság, Törökország, Japán és az USA képviseltette magát. Ez az egész konferenciaélményhez sokat ad. Érdekes látni, hogy a sok kulturális és financiális különbség ellenére, mennyire egyek a céljaink és sok problémánk is közös.
  • A Gála keretében a horvát iskolai könyvtáros egyesület átadta a díjait, ami nyilvánvalóan megtiszteltetés a 3 kitüntetett kollégának, aki egy nemzetközi közönség előtt is bemutatkozhatott. Érdekessége volt a díjátadónak, hogy nemcsak a laudációk hangzottak el, hanem a kitüntetettek magukról készítettek bemutatkozó prezentációt.
  • A vacsora közben került sor az aukcióra. A konferenciára jelentkezőket előzetesen kérték, hogy hozzanak magukkal országukra jellemző ajándéktárgyakat, melyek jótékonysági aukcióra kerülnek. Ezek közül az érdekesebb darabok nyilvános árverésre kerültek. A többi tárgyra a konferencia alatt egy asztalnál szerveztek “csendes aukciót”. Ennek során a tárgyakhoz tartozó cetliken lehetett a nap folyamán licitálni. A két aukción befolyt összeg összesen 22 ezer kuna lett, melyet egy afrikai iskolai könyvtárnak adnak át.
  • A nemzetközi gyermekkönyvkiállításra összegyűjtött 213 könyv között több érdekes és gyönyörű könyvet lehetett megtekinteni. Ezek között találtuk a Szlovéniából érkező: Ostržek bere za bralno značko c. kötetet, mely Tilka Jamnik és Peter Škerl alkotása. A kötet egy olvasómozgalomhoz készült. Ebben a Pinokkión keresztül népszerűsítik az olvasást. Ami felkeltette az érdeklődésünket, hogy a kötet egy oldalán idézetek vannak a Pinokkióból a másikon pedig az olvasással kapcsolatos szöveg.

 

 

Az esemény fotóalbuma itt.

A fotókat készítette: Dömsödy Andrea
Szerkesztette: Cs. Bogyó Katalin

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: