Rendhagyó irodalomóra könyvtári környezetben – Petőfi Sándor élete és költészete
Takács Krisztina
Könyvtár-pedagógiai műhelymunkánk 11. foglalkozásának helyszíne a Győri Szolgáltatási SZC Baross Gábor Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági és Ügyviteli Szakgimnáziumának könyvtára volt 2019. április 25-én.
Intézményünk az Oktatási Hivatal Bázisintézménye, és mint ilyen rendszeresen részt veszünk a Győri Pedagógiai Oktatási Központ (továbbiakban POK) rendezvényeiben. Ez a könyvtárhasználati bemutató óra a POK tavaszi szakmai napokhoz kapcsolódott: Rendhagyó irodalomóra könyvtári környezetben: Petőfi Sándor élete és költészete címen. A témát a befogadó tantárgy, a magyar nyelv és irodalom tanmenet alapján választotta ki a szaktanár.
Örültem ennek a témának, mert a tanulóknak sok előzetes ismeretük van az általános iskolai tanulmányaikból Petőfi Sándorról, és a középiskolás tankönyvben[1] egy bő fejezet foglalkozik vele. Ezen kívül nagyon sok hagyományos és nem hagyományos dokumentumot, internetes forrást találtam Petőfiről az órához.
A 10. A osztály 2. csoportja, 12 tanuló vett részt az órán. 3*4 fős csapatokat alkottunk (számkártyák húzásával véletlenszerűen), a könyvtári teret is így rendeztük át. A lexikonokat, fogalomtárakat, verses köteteket előre odakészítettem egy-egy csapat asztalára.
A feladatlapot 1-1 csapat közösen oldotta meg.
A feladatok
Négy feladatból álló feladatlapot készítettem, mivel egy tanóra állt a rendelkezésemre.
Ebből kettőhöz lexikonokat, fogalomtárat használtak a tanulók. Az első feladatot játékos formában szerettem volna elkészíttetni a csoportokkal. Az egyszerű kérdéseket a feladatlapon is meg lehetett oldani, de én egy LearningApps tankocka kitöltésével szerettem volna játékosabbá tenni a feladatot.
A technika azonban közbeszólt, óra elején nem volt internet a teremben, ezért maradtam az eredeti megoldásnál, lexikonokból kellett kikeresni a megfelelő választ és a feladatlapon kitölteni.
A második feladathoz is kellett internet, a Wikipédiában kellett Petőfi életrajzát tanulmányozni, ennek segítségével kiegészíteni egy hiányos életrajzot. Számítógépen megoldandó feladatnak szántam (internet hiányában), a tanulók találékonyságának köszönhetően, mobiltelefonon megoldott feladat lett belőle. Bár nem kértem a tanulókat, hogy hozzanak mobilt, mindenkinél volt. Pillanat alatt előkerültek a telefonok a farzsebekből. Én egy mobilnet megosztó eszközzel készültem arra az esetre, ha nem lenne internet. Így megosztottuk egymás közt a mobilnetet és meg lett mentve a feladat.
A harmadik feladatot szintén meg lehetett oldani könyvből és internetes adatbázisokból is. Mivel ennek az osztálynak nem tartottam az internetes adatbázisokról órát, így készítettem egy kis segédanyagot a feladat megoldásához. A tanulók nagyon jól tudták ezt használni.
A negyedik feladatot pótfeladatnak szántam, arra az esetre, ha valamelyik csapat hamarabb végezne a többinél. Úgy terveztem, hogy 15 percet adok 1-1 feladatra. Ha számítógépen készítik el a feladatok egy részét, kellett volna ennyi idő, de mobiltelefonon sokkal gyorsabbak. Így a pótfeladatot is elkészítette az összes csoport.
Óra végén közösen ellenőriztük a feladatlapok megoldását. Végül az ellenőrzésnél használtam fel a LearningApps-t.
Letölthető óravázlat: Petőfi Sándor élete és költészete
Összegzés
Először tanítottam ezt a témát. A tanulók aktívan vettek részt a tanórán, de azért közben egy-két technikai kérdésük volt, ehhez kellett a segítségem, de a feladatok megoldásával boldogultak. A kényszer szülte feladatmegoldást ezután be fogom építeni az óraterveimbe.
Mobiltelefonon megoldandó feladatokat is készíteni fogok, így a mobiltelefon információkereső célú felhasználását is gyakorolják a tanulók.
Takács Krisztina, könyvtárostanár
Győri Szolgáltatási SZC Baross Gábor Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági és Ügyviteli Szakgimnáziuma
A fotókat készítette: Magdics Erika
Szerkesztette: Cs. Bogyó Katalin
[1] Pethőné Nagy Csilla : Irodalom 10. II. kötet A romantika lírájából. A magyar romantika irodalmából. Eger, Eszterházy Károly Egyetem, 2014. p. 120-174.
Filed under: Jó gyakorlatok, Könyvtárhasználati oktatás, Közoktatás | Tagged: Győr, Jó gyakorlatok, Könyvtár-pedagógia, Könyvtárostanárok |
Vélemény, hozzászólás?