Bemutatkoznak a könyvek
Bemutató óra
Peresztegi Erika
Könyvtár-pedagógiai műhelymunkánk 13. foglalkozásának helyszíne a győri Péterfy Sándor Evangélikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium volt, 2019. november 5-én.
A bemutató órát Némethné Sáhó Éva, az intézmény könyvtárostanára magyar nyelv és irodalom műveltségterülethez kapcsolódva tartotta 2. osztályosoknak.
A foglalkozás témája: Bemutatkoznak a könyvek: szerző, cím, könyvkiadó, könyvkiadás.
Letölthető óravázlat: Óravázlat
Becsengetés előtt volt lehetőségünk a könyvtárban, a foglalkozás helyszínén körülnézni. Ezeknek az alkalmaknak a bemutató órán túlmutatóan az a nagyszerűsége, hogy bepillantást nyerhetünk más iskolai könyvtárakba. Sokféle benyomás ér bennünket, ötleteket láthatunk, tapasztalhatunk meg és a kollégákkal is erősíthetjük a munkakapcsolatunkat.
Az iskola épületének földszintjén található a tágas, világos, barátságos könyvtár két nagyobb méretű térrel és egy raktárhelyiséggel. A könyvtár felújítása az elmúlt évben történt Éva kreatív tervezésével, szervezésével és megvalósításával. A könyvespolcok a falak mellett foglalnak helyet, biztosítva a nagyobb teret a rendezvényeknek és a kényelmes bútoroknak. Inspirációt láthattunk a könyvtár ízléses berendezéséből és dekorációjából.
A megjelent vendégeket az iskola igazgatója, Kolarovszki Zoltán jelenlétével megtisztelte és köszöntötte.
Az óra ismertetése
A csengőszó előtt a gyerekek elfoglalták helyüket a meghívottakkal együtt. Éva a köszöntés után frontális munkával felelevenítette a tanult ismereteket hívószavak segítségével, amelyeket szóképbe rejtett.
Ráhangolódásként egy találós kérdéssel folytatódott az óra: „A megfejtése az a szó, amelyről az órán sokat fogunk beszélni.”
„Van szavam, de nincsen hangom,
Nem aluszom, nem eszem.
Bármikor, ha kedved tartja,
Jót mulathatsz énvelem.”
„A mai órán folytatjuk felfedezéseinket a könyvek birodalmában és megismerkedünk a könyvek legfontosabb adataival, azok elnevezéseivel.” – hangzott el a célkitűzés.
Az óra főrésze az asztalokra készített Ablak – Zsiráf gyermeklexikonnal kezdődött. A gyerekek önállóan keresték meg a könyv címszót, segítségül szolgált a kivetített ábécé.
A könyvek bemutatkozásához segítségül Éva egy puzzle-t készített a jigsawplanet.com alkalmazással. A cím és szerző gyakorlása, a könyvekben való keresése páros munkában történt.
A foglalkozás során Éva professzionális módon használta a digitális tábla lehetőségeit. Az új ismeretek megalapozása után saját készítésű ActivInspire feladatban a tanulók a könyvek hiányzó adatait keresték meg és húzták a megfelelő helyre. A továbbiakban még azt is jelölték, melyik betűhöz kerülnek a polcokon. A gyerekek nagyon ügyesen, sikerrel oldották meg a feladatot, melyet Éva dicsérettel jutalmazott.
A következőkben egy LearningApps tankocka segítségével átismételték a könyvtári ábécét és mozgásos feladattal folytatódott az óra. A kölcsönzői térben, a szépirodalom állományrészében a könyvek szerzőinek betűjelzőjét keresték meg a tanulók sikerrel. Ez a feladat alkalmas volt a gyerekek életkori sajátosságaikból adódó mozgásszükségletük levezetésére.
A folytatásban a könyvkiadó és a könyvkiadás fogalmaival ismerkedtek meg a tanulók. A könyvkiadó címszó értelmezéséhez Éva egy másik gyermeklexikont, a Szókincstárt választotta. Ebből olvasták fel a magyarázatot, majd a kiadás helyét és számát is értelmezték. „Ha a kiadó többször kiadja ugyanazt a könyvet, akkor jelölnie kell a kiadás számát.” – hangzott el az órán. Arra is kitértek, hogy ezeket az adatokat a könyv melyik részén találhatják.
Gyakorlásként az órán tanult adatokat a gyerekek önállóan keresték az asztalokra előre elkészített könyveken. Majd önként vállalva pár tanuló bemutatta a könyvét az osztály többi tagjának.
Óra végi értékelésként Éva megdicsérte a tanulókat és jutalmul matricát kaptak. Az óra zárásaként elhangzott a kérdés: „Ti hogyan éreztétek magatokat?”. A válaszokat a classroomscreen.com felületén jelölhették a gyerekek a megfelelő smile-val. Ez a technikai megoldás bizonyította mennyire jól érezték magukat a kisdiákok.
Összegzés
Az óra teljesítette a tematikus egységben leírt elvárásokat. A tanárnő a tanulók életkori sajátosságaihoz választotta a feladatokat. Lendületes, érdekes, a helyi adottságokhoz alkalmazkodó óravezetést láthattunk, amelyben megcsillogtatta digitális kompetenciáját és IKT eszközhasználatát. Az óra időtervét tudta tartani.
A tanári közlései egyértelműek, kérdései tudatosan a pontosítást szolgálták. Folyamatos visszacsatolás valósult meg a tanórán az egyes feladatok után dicséret, pont vagy helyreigazítás formájában. Személyisége pozitívan hatott a gyerekekre, megteremtve ezzel a barátságos, oldott légkört. Láthatóan a gyerekek élvezték az órát, együttműködőek voltak.
Úgy gondolom, hogy a bemutató óra elérte a célját, mert a tanulók biztos tudásra tettek szert a sokoldalúan megközelített témakör feldolgozásával.
Az óra után Éva idegenvezetésével lehetőségünk volt a közelmúltban felújított iskolát megnézni, ezzel ismételten inspirációt gyűjteni. Ez után egy kötetlen beszélgetés következett. Az ott elhangzottak alapján elmondhatom, hogy mindegyiküknek tetszett a bemutató óra, melyen új ötletekkel gazdagodtunk.
Köszönjük!
Peresztegi Erika
Szabadhegyi Magyar – Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium könyvtárostanára
A fotókat készítette: Peresztegi Erika
Szerkesztette: Cs. Bogyó Katalin
Filed under: Jó gyakorlatok, Könyvtár-pedagógia, Könyvtárhasználati oktatás, Könyvtárostanárok, Közoktatás, Vidéki programok | Tagged: Győr, Jó gyakorlatok, Könyvtár-pedagógia, Könyvtárostanárok |
Vélemény, hozzászólás?