Olvasmányajánló könyvtárostanároknak – Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. június

Ajánló a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. júniusi számából

Szakmári Klára

 1. Békésiné Bognár Noémi Erika – Horváth Adrienn – Nagy Andor: Digitális tartalom, digitális szolgáltatás In. Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. 6. 4-9. p.

A szerzők a Könyvtári Intézet K2 tavalyi továbbképzési sorozatát mutatják be, mely négy témát ölelt fel:

Ezek a témakörök nem kapcsolódnak szorosan az iskolai könyvtárakhoz, de mindegyik téma valamilyen módon mégiscsak érinti az iskolai könyvtárakat, a könyvtárostanárokat. Különösen ajánlom az oktatástámogatás és az online kommunikáció témaköreit a kollégáknak. Az előadások összefoglalói/ videofelvételei és az ajánló bibliográfiák a Könyvtári Intézet honlapjáról érhetők el. URL:  https://ki.oszk.hu/K2  Utolsó letöltés 2019. november 28.

2. Klement Dea- Varga Lilla: Digitáliskompetencia- fejlesztés Gutenberg  birodalmában In. Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. 6. 10-16. p.

A szerzők a FSZEK kispesti Üllői úti könyvtárának dolgozói. Számos programot szerveznek, hogy különféle korosztályokat megszólítsanak és bevonzzanak a könyvtárba. Ilyen a Scratch programozó klub is. Elindítója egy hagyományos játéksorozat, melynek témája egyszer a robotika volt. A nagy érdeklődést kiváltó témához számos szép- és szakirodalmi dokumentum is található a könyvtárban, melyekkel különféle készségeket és képességeket fejleszthetünk, de a tanulás egyik legjobb formája az aktív tanulás, a cselekedtetés. Ehhez használták fel a Scratch programozás weblapját (URL: http://scratch.elte.hu/ Utolsó letöltés 2019. november 28.), mely már az óvodások alkotó játékára épít, és azt lépésenként fejleszti tovább, korosztálynak megfelelően. Mindenféle előképzettség nélkül sikerélménnyel kecsegtet a program. A Klub továbbfejlesztésébe bevonták az egyik lelkes diákjukat, programozó-olvasójukat, Klement Deát. Találkozókat szerveztek, pályázatokat írtak ki és egyre többen kapcsolódtak be a projektbe a kortárs támogatásoknak köszönhetően. Érdemes elolvasni, hogyan vall a klubvezető Dea a történtekről. Az egymástól tanulás, a mentorálás, a csoportmunka fejleszti a gondolkodást, a kódolást és a szociális kapcsolatokat is. A cikk végén ajánló bibliográfiát kapunk a témába vágó ifjúsági regényekről és ismeretterjesztő művekről.

3. Szák-Kocsis Kata: Olvasni? Éjszaka? Együtt? – avagy hogyan szervezzük meg az Olvasás Éjszakáját In. Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. 6. 17-25. p.

A Baár-Madas Református Gimnázium, Általános Iskola és Kollégiumban már régi rendszeres program az éjszakai focizás, így tíz éve felmerült, hogy rendezzenek Olvasás éjszakáját is a könyvtárban. Az évek során a programokat változó formákban, de a könyvtárostanár és a magyar munkaközösség pedagógusai együtt szervezik. Egy diák mondta ki: „ Ha olvasás, akkor könyvtár!”  De hogyan lehet becsalogatni a fiatalokat? Voltak kétségek, hiszen a foci és a könyvtár iránt érdeklődő célközönség valószínűleg nem esik egybe… Ennek ellenére az olvasókörös diákokkal megkezdődött a „hívogatás”. A könyvtárostanár jól ismeri az olvasó diákokat és kölcsönzési statisztikák is segítik a megszólítandók körének behatárolását. Az iskola nyílt napján és a gólyatáborban is szóba kerül ez a könyvtári program. Fontos a jó időpont választás és a tudatos megszólítás: plakátok, a honlapon való megjelenés, a tantestülettel és a diákönkormányzattal való együttműködés. Ahogy közeledik a kitűzött időpont, még intenzívebbé válik a szervező munka, a személyes meghívó. Az eseményre általában péntek este kerül sor, a létszám az utolsó pillanatig változik, ami nehézséget okoz, ugyanakkor örömet is ad, hiszen érdeklődnek a program iránt! Különös az az öröm, ahogy az üres iskolát birtokba veszik az olvasók! Vannak minden évben ismétlődő elemek: Ismerkedő körrel indul az este, majd nagy olvasmányélményeket osztanak meg egymással a résztvevők, bemutatják éppen aktuális kedvencüket. Az ismertetések után, titkos szavazással döntenek arról, melyik legyen az az egy kiválasztott mű, melyet az este folyamán az egész társaság hangosan felolvasással megismer. Mód van a sötét vagy félhomályos épületben bolyongani, bekukkantani a sötét osztálytermekbe. Éjfélkor közös pizzázásra kerül sor, a rendelést a diákok intézik. Ezután már a szivacsokon fekve, a hálózsákokban folytatódik a folyamatos felolvasás, de végül 3-4 óra felé mindenki elalszik. Az összegzésben a kolléganő egyaránt megfogalmazza a közösségépítés, a könyvtári lehetőségek és az egyéni megszólítás lehetőségeit és fontosságát. A cikket a résztvevő diákok írásainak rövid részlete zárja, mely tanulságos és inspiráló!

Még két cikket ajánlok egész röviden ebből a számból:

4. Németh Márton : Webrachiválás két szakmai rendezvény tükrében In. Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. 6. 26-29. p. Két konferencia történései, előadásai alapján a legfontosabb feladatok és a megoldandó kérdésekről szól az írás.

5. Sudár Annamária: Bibliotheca Corvina Virtualis. Az OSZK megújult szolgáltatása In. Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. 6. 40-47. p. Különleges nemzeti kincseink egyik könyvtárostanár szívét sem hagyhatják hidegen! A megújult honlapot mutatja be a szerző, melyet mi is tudunk hasznosítani foglakozásainkon, érdemes megismerkedni vele!  URL: https://corvina.hu/hu/cimlap/ Utolsó letöltés: 2019. november 29.

 

Budapest, 2019. november 29.                                         Szakmári Klára ny. könyvtárostanár

Szerkesztette: Cs. Bogyó Katalin

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: