Olvasmányajánló könyvtárostanároknak – Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. február

Ajánló a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros című folyóirat 2019. februári számából

Szakmári Klára
  1. Farkas Ferenc: Célegyenesbe fordult Az én könyvtáram program In. Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. 2. 3-10. p.

Bár a KTE 2019-es tavaszi szakmai napján Farkas Ferenctől hallhattunk beszámolót a projektről, érdemes elolvasni az összefoglalót az elmúlt két évről. Az adatok mellett különösen figyelembe ajánlom a mintaprogram-fejlesztés folyamatának ismertetését, az ehhez kapcsolódó egri konferencia tanulságait. Szól a mintaprogramokkal kapcsolatos problémákról és megoldásukról is. A könyvtárosok/könyvtárostanárok képzésen vehetnek részt, a képzés tematikáját és az előadókat is bemutatja. Az elkövetkező év a kipróbálások, alkalmazások időszaka lesz, 2019 őszén pedig egy könyvtár- és olvasásnépszerűsítő kampányra kerül sor. A program honlapjáról az alábbiakra hívom fel külön a könyvtárostanárok figyelmét:

URL: http://www.azenkonyvtaram.hu/szakmai-muhelyek , ahol tanulmányok olvashatók, a mintaprogramok pedig itt találhatók: URL: http://www.azenkonyvtaram.hu/fejlesztes Utolsó letöltés 2019 március 30.

2. Arany Zsuzsanna – Nagy Andor – Németh Márton – Radó Rita: Mozaikok az eszéki Bobcatsss 2019 konferenciáról In. Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. 2. 16-23. p.

Aki kíváncsi a könyvtári trendekre, mindenképpen olvassa el ezt a cikket! Könyvtárostanárokat közvetlenül is érintő témák voltak a konferencián:

  • A könyvtári katalógus és honlap, mint közösségteremtő eszközök
  • Gamifikáció
  • Iskolai könyvtárak programszervezési tevékenysége
  • Akadálymentes web.

3. Arany Zsuzsanna: Detektív verseny a Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnáziumban In. Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. 2. 37-42. p. ill.

Könyvtárostanár kollégánk röviden bemutatja Tóth Viktória évek óta zajló könyvtárpedagógiai tevékenységét az iskolában. Ezt követően ismerteti a verseny előzményeit, mely az 5. évfolyam könyvtárhasználati tananyagára és az OSZK Corvina kiállítására épült. A verseny a Digitális Erődjáték jellegzetességeit hordozta, különféle feladatokat kellett megoldaniuk a diákoknak: gondolattérkép, titkosírás megfejtése, könyvek azonosítása és bibliográfiai adatai, az abc használata. A feladatok megoldásához sokféle készségre és kompetenciára volt szükség. A cikk záró fejezetében megosztja a tapasztalatokat, a buktatókat, a nehézségeket, az elemzés és a levont következtetések sok szempontból tanulságosak.

4. Borbé Levente: Egy program méltó lezárása In. Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. 2. 43-47. p. ill.

Örömmel olvastam csikszeredai kollégánk beszámolóját! A biblioterápiás foglalkozások késztették a diákokat és egyik tanártársát, Ráduly Margitot, hogy előadják Lucado: Értékes vagy című művét. A szerző bemutatja az eredeti mesét, majd a diákok átiratát. Az átiratba új szereplő érkezett, de vele még jobban ki tudták fejezni saját világukat, gondolataikat, érzelmeiket a diákok. Az előadásra készülés, majd a színmű bemutatása túlmutat a biblioterápiás foglalkozáson, igazi közösségépítést és gazdagodást jelentett minden résztvevőnek. Ez a színrevitel Leventének is újabb inspirációt adott, a biblioterápiás alkalmak továbbvitelére sarkallta! Kövessük mi is példáját!

Budapest, 2019. március 30.                              Szakmári Klára ny. könyvtárostanár

Szerkesztette: Cs. Bogyó Katalin

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt szereti: