Beszámoló az IFLA Iskolai Könyvtári Szekciójának wroclawi programjáról

Az IFLA Iskola Könyvtári Szekciója az Alsó-Sziléziai Pedagógiai Könyvtárban (http://www.dbp.wroc.pl/biblioteki/wroclaw/) tartotta az IFLA WLIC-hez csatlakozó szatelitkonferenciáját 2017. augusztus 18-án.

Jelen volt a szekció elnöksége, sok lengyel kolléga és néhányan más országokból, mint például mi Magyarországról a KTE és az OPKM képviseletében.

Az egész napos program első felében előadásokat hallgattunk meg, közülük kettőt a lengyel iskolai könyvtárakról. Ezekből megtudtuk, hogy az iskolai könyvtárak ügye a jogszabályokban három lábon áll: a könyvtári és az oktatási törvénynek is része, továbbá helyi jogszabályok is befolyásolják. Minden általános iskolában kötelező könyvtári szolgáltatást működtetni. Alaptantervük is tartalmaz könyvtári területeket, melyek megvalósításában a könyvtárostanár koordinátor, együtt kell működnie a szaktanárokkal, mivel a szabályozás kimondja: az iskolai könyvtár támogatja az oktatási folyamatot.

Az 1982-es törvényben jelent meg először a könyvtárostanári státusz. E munkakör betöltéséhez Lengyelországban is könyvtáros és pedagógus diploma is szükséges. A státuszok száma jelenleg nemcsak a tanulólétszámtól függ, hanem az iskola aktív óráinak száma, a könyvtári helyiségek száma és a gyűjtemény mérete is befolyásolja. Ez utóbbi a gyakorlatban problémákat vet fel, hiszen a könyvtárostanár érdekévé válik az indokolatlan állománynövelés. 1999 előtt érdekes megoldás volt, hogy a kisiskolákban 10 tanulónkénti 1 órában állapították meg a munkaidőt.

28 ezer iskolájuk 70,1%-ában van iskolai könyvtár, további 22,6%-ukban pedig biztosított a könyvtári szolgáltatások elérése. Ez jelentősen jobb arány, mint Magyarországon. A helyzet az általános iskolákban a legjobb, ott 89%-ban van könyvtár. A legrosszabb helyzet a szakiskolákban van. Az állományok nagysága vidék-város viszonylatban jelentősen eltérő, de állományfejlesztési keretük van.

Összefoglalva azt mondták el, hogy jogi helyzetük fejlődik, nő az iskolai könyvtárak száma, de hiányként élik meg, hogy nincsenek normák például az állások számára és nincsenek országos standardek a működés minőségére vonatkozóan sem. A minisztérium nem tartja fontosnak, hogy ajánlást adjon ki az iskolai könyvtárakról, pedig a szakmai szervezetek hosszú idő óta szorgalmazzák ezt.

Felvillantásként több országos olvasásnépszerűsítő programot mutattak be:

– Minden lengyel olvas a gyerekeknek
– eTwinning
– Bookcrossing, könyvcsere-akció
– Emberek és könyvtárak (Menschen und Bücher): német kezdeményezésű állományfejlesztési program a német nyelv népszerűsítésére Közép- és Kelet-Európában.
– Lengyelország irodalmi térképe
– Tiltakozássorozat az iskolai könyvtár rossz helyzete ellen

Van egyesületük: Towarzystwo Nauczycieli Bibliotekarzy Szkoł Polskich. Ennek vajdaságonként van hálózata. Több mint ezer aktív tag vesz részt az egyesület életében.

A szünetekben volt alkalmunk beszélgetni több vajdaság pedagógiai könyvtárosainak munkatársaival. Elmondták, hogy náluk működik a világ egyik legjobban szervezett pedagógiai könyvtári hálózata. Minden vajdaságban van egy központi pedagógiai könyvtár, mely vajdaságszerte fiókokat működtet, összesen jelenleg 268-at, 1240 könyvtárossal. A hálózat gyökerei 1920-ig nyúlnak vissza. Országos pedagógiai könyvtáruk viszont nincsen.

KTE

Kámán Veronika a magyar könyvtárostanárok képviseletében Fotó: Dömsödy Andrea

A program második felében az IFLA Iskolai könyvtári útmutató iskolaszintű implementálásával foglalkoztunk csoportmunkában. A programon jelen voltak az útmutató szerzői és szerkesztői, akik a közös munka előtt röviden felvázolták a 2. átdolgozott kiadás történetét a 2013-ban elkezdődött tervezési munkálatoktól kezdve egészen a 2015-ös megjelenésig és napjainkig. Kiemelték a már azóta elkészült nemzeti nyelvű fordítások jelentőségét, megemlítve köztük a magyar kiadást is. A szünetben volt alkalmunk átadni a magyar fordítás tiszteletpéldányait a szerkesztőknek és több elnökségi tagnak is. Nagy örömmel vették és elismerésüket fejezték ki.

Folytatjuk…

Képes beszámoló folyamatosan bővülő albumunkban.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: