Ajánló a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. májusi számából
Szakmári Klára
- Goda Beatrix: A „silent book” alkalmazásának lehetőségei könyvtári foglalkozásokon In. Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. 5. 4-10. p.
A szerző először bemutatja a silent book műfaját, mely olyan könyvet jelent, ami kizárólag képek segítségével mond el egy történetet. Révész Emese művészettörténész szöveg nélküli képkönyvnek nevezi magyarul ezt a műfajt. Furcsa kettősség áll fenn: a magyar közönség nem szívesen vásárol szöveg nélküli könyvet, ugyanakkor korunkban egyre inkább a vizuális ingerek uralkodnak el. Ez a műfaj ideális a vizuális műveltség fejlesztésére is.
Miért használjuk a szöveg nélküli képkönyveket? – teszi fel a kérést a szerző és több érdekes választ is ad rá különféle korcsoportok esetén, a babától az óvódásokon át egészen a felnőttekig. Tény, hogy azok a szülők, akik ilyen könyvből meséltek, gazdagabb szókincset és kifejezőbb nyelvi formákat használtak.
Mikor és kinél alkalmazhatók a szöveg nélküli képkönyvek? A nyelvi fejlesztés minden szintjén, bármely korosztálynál. A nyelvtanulásban is hasznos segítség lehet.
Ezután részletesen bemutatja a képkönyvek felhasználási módjait:
- Mesemondás egyénileg vagy csoportosan.
- Játék, improvizáció, fantázia- beszélgetés egy adott témáról.
- Új szavak tanulása – anyanyelven és idegen nyelven egyaránt.
- Művészeti nevelés, érzelmi nevelés és a kép olvasóra gyakorolt hatása.
- A megfelelő szöveg nélküli képkönyv kiválasztása.
Sok jó ötletet olvashatunk a gyakorlati megvalósítás lehetőségeiről, melyeket akár tovább is fejleszthetünk.
Az OPKM-ben már le is zajlott egy műhely erről a műfajról Shhh! Most a képek beszélnek! címmel.
Rofusz Kinga: Otthon című könyve engem teljesen elvarázsolt, ajánlom mindenkinek! Itt olvashatunk a szerzőről ill. a könyvről.
A HUBBY 2019-ben Az Év Leginnovatívabb Könyvének választotta Rofusz Kinga könyvét!!
2. Oros Sándor: KÉPesek vagyunk? : A Szegedi Képregényfesztivál története és hatása a Somogyi-könyvtárban In. Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. 5. 11-21 p.
Érdekes végigolvasni a történetet. Hogyan kezdődött? Mik a célok? Kik a szervezőcsapat tagjai? Egy táblázatban láthatjuk a statisztikai adatokat és követhetjük a hagyomány és megújulás folyamatát. A szerző bemutatja a partnereket is, ki, mivel járult hozzá a rendezvény sikeréhez. Hogyan lehet őket megszólítani, bevonni a közös munkába? Számomra a legérdekesebb a képregényfesztivál hatásait elemző rész, mely túlmutat az adott könyvtár hatókörén és egyértelműen jelzi: megéri!
3. Arany Zsuzsanna: Kalauz az olvasóvá neveléshez In. Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2019. 5. 50-52. p.
Kolléganőnk könyvismertetését olvashatjuk a Könyvkelengye című kiadványról. Megállapítja, hogy hiánypótló műről van szó, mely gyakorlatban segíti a szülőket, nagyszülőket, pedagógusokat a babakorban (0-3 éves). Ma már tisztában vagyunk az egészen korai nyelvi fejlesztés, olvasmányélmények életre szóló hatásával. Útmutatást ad a szülőknek hogyan fejlesszék a gyermek beszédkészségét: zene és ének, mondókák és ölbeli játékok, mesemondás, felolvasás. Könyvtárostanárként is fontos, hogy ismerjük ezt a kiadványt, mi magunk is ajánljuk, alkalmazzuk, és az olvasás tanulása és fejlesztése során támaszkodjunk rá.
Könyvkelengye : könyvkalauz kicsiknek és nagyoknak: ötletek az olvasás megszerettetéséhez/ [írta Hollanda Andrea és Nagy Zsófia]; [ill. Kyrú]; kiad. Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár] [Szentendre]: PMK, [2019.] 28 p. : ill., színes
Budapest, 2019. november 27. Szakmári Klára
Szerkesztette: Cs. Bogyó Katalin
Filed under: Ajánlók, Folyóiratok, Szakirodalom, Uncategorized | Tagged: Ajánlók, Könyv-Könyvtár-Könyvtáros, Szakirodalom, Szakmári Klára |
Vélemény, hozzászólás?